Sujud Sajadah Pagi Jumaat

Dalam solat subuh hari jumaat bolehkah seorang imam membaca surah al alaq dan selepas ayat ke 19 turun sujud sejadah seandainya imam itu tidakbelum menghafal surah sajadah sebagaimana menjadi kelaziman disurau surau dan juga masjid masjid pada setiap pagi jumaat. Jika seseorang berhasrat melakukan sujud sajadah pada rakaat pertama solat subuh pada pagi jumaat tetapi tidak menghafal surah sajadah.

Doa Dalam Sujud Sajadah Doa Sajadah Kutipan

harga sajadah


Amalan ini adalah berdasarkan sunnah rasulullah saw yang diriwayatkan oleh imam al bukhari dalam sahihnya kitab al jumuah hadis no 891.

Sujud sajadah pagi jumaat. Kebiasaan di malaysia dan kawasan nusantara ini khasnya umat islam hanya mengadakan sujud tilawah ataupun dipanggil juga sebagai sujud sajadah iaitu pada solat subuh pagi jumaat. Ialah dia adalah sujud sajadah. Di kebanyakan masjid imam.

Dan dalam surah tu ayat 15 disunatkan sujud sajadah atau juga dipanggil sujud tilawah. Bagi yang biasa ke masjid atau surau untuk solat subuh berjemaah pada pagi jumaat anda tentu perasan yang imam akan membaca surah as sajdah pada rakaat pertama dan surah al insan pada rakaat kedua. Biasanya imam akan baca ayat sajadah ketika solat subuh hari.

Kalau dalam solat tu kita tak membaca ayat sajadah maka takde la sujudnya. Lalu dia membaca surah lain yang tidak ada ayat sajadah dan melakukan sujud sajadah. Ini sudah bertentangan dengan syariat rasulullah saw baginda hanya menunjukkan yang terbaik ini bermaksud siapa yang ada kemampuan dan ada waktu serta kelapangan lebih.

Janganlah yang sunat itu diperlihatkan seperti wajib sehingga menggangap kalau tidak baca surah sajadah tidak sah solat subuh pagi jumaat. Cara cara melakukan sujud tilawah didalam solat adalah apabila selesai membaca ayat al quran yang disunatkan sujud sajadah padanya maka disunatkan terus sujud dan. Sunat sujud sajadah ini bukan kerana solat tapi kerana bacaan tilawah.

Subuh jumaat sunat baca surah as sajadah. Batal solat subuhnya dengan sujud sajadah itu jika sengaja dilakukan lagi diketahui akan haramnya. Doa sujud tilawah yang perlu diambil berat oleh kita samada ketika solat atau ketika membaca al quran apabila melalui ayat sajadah.

Empty Soul Jahilnya Kita

Kehidupan Baru Kenapa Perlu Sujud Tilawah Atau Sujud Sajadah


Share:

No comments:

Post a Comment

Popular Posts

Labels

Blog Archive

Recent Posts

Info